Thursday, December 5, 2013

Salam n selamat sejahtera

Entry ini tidak berniat untuk racist atau berbaur perkauman kerana aku juga adalah Melayu. Tak kan Melayu hilang di dunia. Hope so

Aku mengeluarkan entry sebegini rupa bukanlah kerana aku x mengenal jati diri aku sebagai Melayu malah aku bangga dengan tradisi dan ketinggian ilmu seninya. Lol, seni trus. Melayu banyak jugak melakar sejarah sebenarnya tapi generasi-generasi Melayu yg terkemudian ini yg aku maksudkan, mengecewakan.

Huk aloh, aku saja jer nak listkan kat sini sikap2 typical Melayu yg aku pernah observe dari kawan-kawan Melayu aku sendiri, check these out:

1. Perempuan je wajib memasak kat dapur, lelaki x yah
2. Belajar tinggi mana pun, yg pompuan tu haruslah menjadikan pencarian imam idaman hati sebagai goal utama hidup.
3. Jarang berfikir outside the box
4. wajib cari pakwe kalau semua kawan2 dah ada pakwe supaya x ketinggalan (utk perempuan)
5. Bergayut or call pakwe lebih lama dari parents or adik beradik (perempuan/lelaki)
6. Kunci kebahagiaan terletak pada pasangan kekasih, xde kekasih x bahagia, =_=..family n kawan-kawan jadi tunggul
7. Kahwin atau cari lelaki yg berada kalau xde kerja or menganggur (perempuan)
8. Layan drama Melayu jiwang pukul 7 kat tv3(banyak perempuan)
9. Tak berapa nk faham filem atau drama yg meletakkan ilmu or research sebagai intipati utama
10. Suka drama korea n k-pop (terasa sangat up to date)
11. Malas membaca, malas membaca buku-buku ilmiah n isu semasa kecuali majalah mangga, komik jalanan, n novel cinta yg tidak membawa kepada perkembangan minda dan menyumbang kepada perkembangan angan-angan hindustan.
12. Mendahulukan pakwe dari sahabat or kawan (perempuan)
13. Suka sembang kosong especially pasal pakwe (perempuan)
14. Malas berbincang sesuatu teori ilmu kecuali ada assignment
15. Belajar hanya untuk exam bukan dahagakan ilmu, lepas graduate kosong kepala hotak
16. Bekerja hanya untuk duit bukan kerana passion
17. Pilih bidang yang diri sendiri x suka tapi ikut mak bapak
18. Suka gosip n ambik tau hal retis lebih2
19. Tak kenal mana-mana tokoh
20. Kurang daya saing kecuali bersaing mendapatkan pakwe or makwe
21. Kurang integriti
22. Malu melakukan sesuatu yg betul sebab x ramai buat
23. Tak berapa menjaga alam sekitar
24. Masih racist pada kaum selain Melayu
25. Kurang profesional dlm kebanyakan isu
26. Berfikiran tertutup n terikat pada adat yg x memberi kebaikan n x perlu
27. Berpegang kuat pada kepercayaan tahyul nenk moyang zaman hindu-buddha dulu
28. Terlalu takutkan pandangan org lain
29. Tak meraikan perbezaan pendapat
30. Pemalas
31. Islam hanyalah untuk melayu, Islam datang dari Melayu sebab bangsa lain yg masuk Islam haruslah memakai baju melayu n menukar nama ke nama Melayu..=_= (masuk Melayu lebih diutamakan dari masuk Islam)
32. Suka tengok tapi x nak tolong
33. Taksub pada seseorang ketua or pemimpin or alim ulama
34. Tak suka bersatu
35. Bangsa yg layu sekiranya semua ini x diubah dari sekarang

Done. Jahat tak aku? Jahat kan? Sori kalau ada yg terasa, sori kalau kawan-kawan aku pun ada yg terasa. Sikap aku pun ada gak dlm list tu sebenarnya. N banyak aku wat utk perempuan sebab aku tulis based on observation aku sepnjang bergaul ngn kawan-kawan perempuan la. Lelaki aku x sure sangat. Hahaha

I'm being judgmental, but it's too obvious to not to post. pfffft























8.

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright 2010 Monolog Seorang Aku.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.