Wednesday, June 20, 2012

Mati itu pasti
Semakin aku lari
Semakin ia mendekati

Tapi kadang-kadang aku lupa
Terlalu selesa dengan dunia
Merasakan seolah-olah aku kekal abadi
Konon aku tak kan mudah mati
Tapi hakikatnya aku bukan pemilik mutlak nyawaku
Tuhan Yang Satu yang punya hak
Sudah ditulis nasibku di Luh Mahfuz
Tidak akan lewat sesaat
Tidak akan cepat sesaat

Saat bersendirian,
Ketakutan menyelubungi diri
Kerana kematian datang mengingatkan
Tidak ke mana dunia yang kucari
Air mata jatuh membasahi pipi
Namun aku tak pasti
Adakah aku menangis kerana takut
Takut meninggalkan segala nikmat dunia?
Atau takut akan dosa-dosa yang masih tersisa?
Atau takut bersendirian di alam kubur sana?
Gelap, sunyi, tidak berteman
Cuma aku dan kain kapan
Amalan sahaja yang mampu selamatkan

Jujur Ya Tuhan aku takut
Jujur Ya Tuhan aku lemah
Jujur Ya Tuhan aku bimbang
Kerana selama ini aku takut
Pada ancaman dunia
Sedangkan akhirat itu lebih utama
Aku takut pada selain-Mu
Seolah-olah mereka memegang nyawaku
Tapi aku lupa Engkaulah yang berkuasa
Aku takut kehilangan nikmat dunia
Sedangkan nilainya terlalu hina

Aku pernah bersumpah pada-Mu
Saat di alam roh suatu ketika dahulu
Bersaksi Engkaulah Penciptaku
Dan moga saat aku kembali
Aku melafazkan sumpah yang sama

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright 2010 Monolog Seorang Aku.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.