Thursday, October 16, 2014

Perghhh bapak poyos tajuk post

Kebenarannya aku bukanlah kedua-duanya.

Aku x layak dipanggil artist sebab my fundamental knowledge about art is way too little. Kalau bakat semulajadi tu mungkin ada tapi the knowledge about what is actually art... aku memg x brape tau, yg aku tau hanya mengekspresikan sesuatu ikut cara sendiri n mengapresiasikan sesebuah karya seni ikut persepsi sendiri jugak. So, aku tak layak lagi dipanggil artist.

Aku pun x layak dipanggil saintis sebab apa findings and solutions yg aku dah sumbangkan pada masalah2 manusia sejagat ni? masalah pencemaran alam sekitar? aku hanya sekadar baca, dan tahu proses2 yg berlaku tapi aku x pernah cuba untuk buat research mencari penyelesaian pada masalah tu n x de apa2 penyelesaian yg aku ketengahkan. Aku pun x pernah wat research or experiment yg aku dapat cipta sesuatu teori and konsep baru yg dpt memudahkan kehidupan manusia? or penemuan baru dalam bumi ni? xde, memg xde. So, memang x layak la aku dipanggil saintis.

So, aku hanyalah sorang pelajar...bukan setakat pelajar dalam universiti tapi pelajar kehidupan. Cuma aku terfikir apa yg aku buat sekarang ni? adakah berbaloi utk diri aku sendiri, family, agama n etc? apa aku buat pilihan yg tepat? tapi tepat ke x tepat aku dah nekad, I must finish what I started. Which is..my master in fine art.

Disebabkan background aku ni degree in marine biology, ramai lecturers, coursemates semua tanya aku kenapa aku ambik art? T.T....aku ingat senang nk jawab tapi susah rupanya. Soalan kritikal tu, menguji minda. LOL

So, aku telah tugaskan diri sendiri utk buat assignment ni n jawapan soalan tu biarla aku jawab kt sini..puiiiii

Aku pilih untuk further dalam seni sebab dari kecik aku suka seni. Aku suka melukis malah menconteng. Dari aku tadika lagi aku wat mural kapur kt dinding rumah aku. Tapi aku just suka melukis n otak aku suka berimaginasi. Tapi dalam masa yg sama aku suka sains jugak, tapi kenapa makin lama sains makin susah utk aku...tapi still I can survive! bwek. Disebabkan aku ni memg jenis budak yg obey pada parents. Apa saja keputusan parents, itulah keputusan aku...so biasalah org kampung, mak bapak aku nampak sains je cerah masa depan so aku terus sambung in sains jugakla lepas upsr amek pure sains stream, pastu lepas spm amek pure science again.

And aku bukan best student pun in science. Just cukup2 makan tapi aku x pernah la gagal. Aku suka sains sebenarnya..aku dari kecik always adore people who worked in labs and doctors, forensics. Aku suka tengok cter2 yg ke arah forensic and medical tapi ternyata otak kananku melebihi quota otak kiriku. Imaginasi n fantasi selalu take port lebih dlm otak aku. Biarla serajin mana aku study in science especially kimia..aku x pernah pun jadi best student (maybe aku memg malas..aku malas jugak pon). Tapi when it comes to art, aku rasa mcm aku cepat faham n even aku belajar sendiri melukis hasil tgk dari youtube, aku cepat kuasai tu compared to sains methodologiessss. Then aku mula perasan yg aku sngt suka membaca sth philosophy things or religions compared to scientific theories yg ada nombor2 bagai. Aku pun perasan yg aku sngt sukakan sejarah n tamadun di mana bebudak sains x brape suka (maybe).

Disebabkan aku seorang pelajar sains waktu tu, aku selalu menipu diri aku. Aku selalu pretending that I got nothing to do with art! Aku stop melukis..ececeh, kunun art is nothing. Art x bleh kasi aku duit, makan pasir wehhh melukis. Lain la doktor ke, saintis ke..duit banyak.So aku mempoyokan diri aku utk x pandang pensil or pen aku or sketchbook. Lupakan. Bertahun lamanya aku poyo gi sambung master in marine science. pergh confident enough right. Tapi serious aku sukakan sains tapi bukan semua subjects in science aku suka pun. Sekali projek research yg aku dapat tu..sth yg at the end aku x mampu utk carry out. And aku perasan yg aku da start melukis balik. When I'm supposed to focus on my science research, I'm learning by myself how to draw pulak..-_-, and once I start to draw, I can't stop. T.T. I can't lie to myself that I love arts and drawings. I love the process of drawing. It's like I'm drowning and merging into my own imagination. And when doing scientific works in lab, I never feel that emotions, what I feel just logic and my mind keep thinking the formulas and theories. In science, aku just suka perasaan curious bila dapat discover betapa hebatnya kuasa Allah mencipta semua jenis kejadian biological ni semua.

Dan sekarang, aku baru je nk masuk dunia art. Kat kepala aku pulak aku nk combinekan sains dan art utk research project aku. Sebab aku bertanya pada diri aku sendiri, perluke..bila aku berada dalam dunia seni, bidang seni, pemikiran dan semua benda berkaitan sains yg aku belajar dulu aku buang? sama jugak perlu ke bila aku berada dalam dunia biologi, semua pemikiran seni dan artistik aku buang? Kita semua manusia yg dikurniakan kebebasan untuk belajar dan berfikir. So, aku fikir why not aku bawa pendekatan saintifik dalam seni so xde la rasa rugi aku belajar biologi dulu kan. 9 tahun aku dalam science stream so why throw it away

Dan sebenarnya seni adalah asas pada semua perkara cuma kita x sedar..tengokla bumi ni..bukan ke Allah cipta dengan cantik sekali. Artistik kan. And aku mungkin perlu berhenti utk berfikir mengikut label diri aku..samada aku nak jadi artis atau saintis ke, otak n kemahuan aku x ada limit n bebas to embrace both and maybe more than just those two disciplines. Selagi aku hidup, selagi tu lah curiosity aku x pernah tahu berhenti. Aku rasa it's good tht our learning is driven by our curiosity coz we will never feel tired of learning coz we always want more and more.

and jawapan kenapa aku ambik seni n x teruskan marine bio yg aku ambik dulu? jawapannya ialah saya nak belajar. Dan saper ckp aku perlu stop marine bio? I'll bring it in art. ;)

and

Aku ambik art jugak atas sebab peribadi...coz I always knew that art is kind of therapy.

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright 2010 Monolog Seorang Aku.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.