Friday, January 6, 2012

Perbuatan memaafkan kesalahan orang lain bagi aku adalah sesuatu perkara yang sangat bermakna dan sebagai Muslim adalah patut kita memaafkan kesalahan orang lain, sebaik-baiknya sebelum kita tidur, kita maafkan semua kesalahan setiap orang, barula kita rasa tenang

setiap kali aku teragak-agak untuk memaafkan seseorang, aku mesti berfikir yang Rasulullah S.A.W. dulu lebih kuat dugaannya, macam2 orang buat pada baginda, yang menentang baginda, macam2, tapi sikit pun baginda x menyimpan dendam, malah baginda maafkan semua umat2 baginda.
Tapi aku? layakkah aku untuk membenci manusia yang menyakitkan hati aku, layakkah aku? layakkah aku untuk menghukum manusia lain? siapa aku untuk menghukum? bukankah aku hanya hamba yang lemah di hadapan Pencipatanya, maafkan saja, bukankah itu lebih baik.
Jika terlalu berat sakitnya, bersabarlah, sesungguhnya Allah sentiasa bersama-sama mereka yang sabar dan mohonlah ketenangan hati pada-Nya. =)

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright 2010 Monolog Seorang Aku.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.