Wednesday, April 4, 2012



Assalamualaikum, peace be upon you

HIDAYAH, nikmat terbesar yang diidamkan semua hamba Allah.
Tapi hidayah tu tak kan datang dengan sendirinya kalau kita tak nak berusaha mencarinya.

Aku dilahirkan dalam keluarga Islam yang biasa-biasa je, bukan lahir dalam keluarga ustaz ustazah or ulamak hebat.
Aku diberi didikan Islam, Alhamdulillah, tapi sebagai manusia yang lemah, aku jahil.
Aku sangka dilahirkan sebagai Muslim sudah cukup, tahu solat, puasa sudah cukup.
Asalkan aku tak tinggal solat walaupun aku tak tahu solat aku tu sempurna atau tak. Asalkan aku puasa dalam bulan Ramadhan walaupun aku tak tau puasa aku tu sempurna atau hanya berlapar dan dahaga semata-mata.

Aku tak pernah mencari cinta Allah yang sebenar-benarnya
Aku tak pernah mencari kebahagiaan yang sebenarnya
Aku leka denan dunia ni, keseronokan sementara
Tapi tak sangka, hatiku tersentap bila tengok orang yang baru memeluk Islam dan merekalah yang buat aku mula mencari dengan rahmat dan izin Allah, apa hidayah tu sebenarnya.

Aku baru tahu yang hidayah bukan untuk non-Muslim je, yang Muslim macam kita perlu cari hidayah jugak. Perlu belajar tentang Islam. Sebab kita dilahirkan sebagai Muslim, kita lupa yang kita perlu menjadi Muslim yang sebenar2 nya dan bkan Muslim pada nama dan keturunan.

Video ni buat aku menangis dan aku respect pada mereka ni, mereka berusaha mencari hidayah dan mereka dapat nikmat hidayah itu. Tapi aku? semoga Allah memberi hidayah-Nya dan cahaya petunjuk kepada kita semua. Amin

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright 2010 Monolog Seorang Aku.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.