Tuesday, May 13, 2014

Salam. Good day. Selamat sejahtera. Hai. Hey. Hello?

LOL

Hari ni tetiber saja otak aku berfikir benda pelik lagi. BAIK VS JAHAT. Aku berfikir yang sebenarnya ada ke orang jahat dalam dunia ni, ada ke orang baik dalam dunia ni.

And, pada pendapat aku, tak ada label baik atau jahat untuk seseorang tu, untuk sesiapa pun. Sebab? Sebab x ada seorang manusia pun yang dapat jamin diri dia tu baik sepenuhnya dan diri dia tu jahat sepenuhnya. Sebenarnya kita semua adalah gabungan jahat dan baik. =_="

Contohnya, orang tu dia mencuri dan merompak. Dia jahat. Tapi, dalam masa yang sama dia bagi makan dekat seekor kucing kurap tepi jalan. Eh, baik pulak. Dia ni jahat ke baik? Sebenarnya aku rasa perbuatan merompak dia tu yang jahat, diri dia bukan jahat. Perbuatana dia bagi makan kucing tu baik, tapi diri dia tu bukanlah baik. Kita semua manusia yang tak perlu label baik atau jahat tapi label baik atau jahat tu untuk perbuatan kita, bukan identiti atau personaliti.
Pastu, ada orang tu tak pernah buat jenayah, ramah dengan orang sekeliling dia, selalu murah dengan senyuman. Tapi, kedekut pulak untuk menderma untuk orang-orang susah. Well...tak ada istilah orang jahat atau orang baik bagi aku. Kadang-kadang nampak kedua2 pihak dalam satu situasi tu sama-sama jahat dan kadang-kadang sama-sama baik.

Atau mungkin jugak orang baik tu dikira berdasarkan perbuatan baik dia yg lebih banyak dari perbuatan jahatnya dan begitulah sebaliknya. Tapi, apa-apapun, kita kenalah buat apa yg agama suruh sebab semua agama menyuruh kepada kebaikan. Perbuatan yg menjurus kepada kebaikan. OK sampai sini saja kot aku merepek buat kesekian kalinya.

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright 2010 Monolog Seorang Aku.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.