Tuesday, February 28, 2012

Assalamualaikum, peace be upon you..=)

a quote sounds like this
"calling other people judgmental doesn't make you any different from them"

yea, i am JUDGMENTAL, but there are good judgmental and bad judgmental. And our judgments never can be a perfect judgment because only Allah's judgment is the most fair and perfect. So, before we judge others, better refer to Allah and ask our heart.=)

Saya tak berniat nak tujukan ni pada siapa-siapa, just random topic and cuma sebagai pengajaran untuk DIRI SAYA SENDIRI yang lemah dan hina ini, begitu juga pada sesiapa yang ingin mengambil pengajaran, tiada paksaan.=)

JUDGMENTAL?


Manusia memang fitrahnya macam tu, kebanyakan la memang suka judge orang lain just dari one point of view saja, kenapa tak 3-dimensonal ke, or at least 2D? hehe

Senang cerita, saya suka ambik contoh diri saya sendiri sebab tak kanlah kita nak guna orang lain, takut jdi fitnah pulak, berdosa nanti, so baik guna contoh diri saya sendiri. Saya pun tak terlepas dari sikap judgmental ni, memang selalu terjadi pada diri saya sendiri secara sedar and tak sedar.

Contohnya (contoh lagi), bila saya tengok orang tu membaca buku, kadang-kadang kat hati saya ni ada terdetik.."ala nak bajet ulat buku la tu, aku pun ada gak buku kat bilik, xdela baca kat public"...=_=

OK seriously jangan tiru aksi itu, sangatlah tidak elok dan tidak baik. Saya mengaku saya pernah ada buat macam tu, tapi kita sebagai Muslimah ni kenalah improve diri kita day by day, belajar lagi, lagi, dan lagi sampai bila kita cuba nak buat perkara tu lagi, kita rasa serba salah dan berdosa. So, ini akan menghalang kita dari cuba buat dosa-dosa free ni.

Back to the topic,'judgmental'. Sesetengah manusia mudah menghukum orang lain dari sudut pandangan mereka sendiri or melabel orang lain. Katakanlah korang nampak orang ni buat benda baik or kebajikan yang tak selalu orang buat, adakah patut kita kutuk2 dia dalam hati, ragu2 dengan keikhlasan dia, kenapa kita tak bersangka baik je?? kenapa kita tak nak cuba mencontohi dia? daripada kita mengutuk amalan baik dia tu, kenapa kita tak bermuhasabah diri dan sedarlah yang at least dia ada buat sesuatu tapi kita?

secondly, judgment jenis yang menentukan syurga neraka seseorang. Astaghfirullah. Ada sesetengah manusia ni hatinya sangat baik tapi tak ramai orang tahu, dan sebaliknya. Jangan kerana sedikit kesilapan yang dia lakukan, kita yang poyo suci dan mulia ini melabel n condemn mereka ini dengan meletak status yang tak layak untuk kita hakimi. Siapa kita untuk cakap orang tu nanti masuk neraka just bila kita nampak dia mencuri or apa2 je lah. Fine, ok memang perbuatan yang dia buat tu berdosa, tapi kita tau ke yang mungkin dia terpaksa mencuri, or dia sebenarnya tak nak pun. Daripada kita mengutuk2 dia dan melabel dia ni ahli neraka ke, or sewaktu dengannya, kenapa kita tak nasihati dia? berlemah lembut dan berhikmah? Jangan sesuka hati menilai keburukan yang orang lain buat, kita tak tahu satu hari nanti orang tu akan jadi lebih baik dari kita. Hidayah itu milik Allah. Allah mampu memberi hidayah pada sesiapapun yang Dia kehendaki. Kita tak punya kuasa sedikitpun untuk menghalang. Berbaik sangkalah, itu lebih baik untuk hati.=)

Dan lastly, paling penting untuk diri AKU SENDIRI. Judge pandangan orang lain bila diri sendiri nak lakukan kebaikan. OK ini untuk diri aku sendiri. Maksudnya, terlalu fikir pandangan or orang lain punya points of view pasal aku. Sekiranya kita nak buat kebaikan atau berhijrah kepada sesuatu yang lebih elok, kenapa nak kira pandangan orang lain? bukankah pandangan Allah pada kita yang lebih penting?

1. Bila nak solat sunat (sebelum ni jarang buat), selalu fikir yang "nanti apa plak roommate aku cakap ek? nak bajet alim la tu, nak menunjuk2 rajin solat sunat pulak".=,=..kenapa perlu fikirkan soal tu, walaupun hati kita meronta-ronta nak buat, tapi sebab benda ni, kita tak jadi..ego. Sayangnya pahala terbuang mcm tu je. Apa yang Allah nilai kita lebih penting dari penilaian manusia.

2. Bila nak baca Qur'an (sebelum ni baca Yaassin je tiap2 malam jumaat), selalu fikir yang "ala nak tunjuk suara sedap baca Qur'an la tu, kitorang pun pandai gak baca, rilek je"...=,=, baca je lah, pedulikan apa orang akan kata..(in fact, diorang tak cakap apa2 pun), besar fadhilatnya selalu baca Qur'an, dapat tenangkan hati.=)

3. Bila nak berubah dalam segi pemakaian (nak lebih menutup aurat mengikut syariat, sampai bila nak tutup aurat ikut syarat je), rasa macam naaaaakkk sangat pakai tutup aurat cam orang lain, cara yang betul, niat tu ada, hanya Tuhan yang tahu, tapi bila nak pakai je....otak ni yang pandai2 fikir pandangan orang lain.."ala minah ni, dulu xde la mcm tu, dia la yang paling x bley blah skali punyer baju, seluar ketat gler, tiba2 nak pakai ala2 muslimah sejati pulak?"..=,=""", slowly cuba tukar sedikit demi sedikit dan moga mendapat kekuatan dari Allah. Bukan senang, yang penting jangan putus asa, dan terus n terus improve sampai berjaya. And pada orang-orang lain tu, janganlah cepat nak condemn, "ala dia ni pakai baju cam sama je lagi, tak nampak sangat pun perubahan..", cuba la fahamkan keadaan dia, bukan senang tau, lain manusia lain caranya. Mungkin dia perlukan masa untuk lawan dengan cabaran luaran dan dalaman. Insya-Allah, jika dia dah nekad, pasti satu hari nanti Allah akan permudahkan. Doakanlah semoga dia diberi kekuatan, bukan condemn, Islam tak ajar kita untuk bertindak begitu, sepatutnya sokong. Umat Islam kan bersaudara.=)

p/s: semua ayat2 dalam hati tu, hanyalah rekaan, tidak pernah terucap oleh sesiapa pun, hanyalah cetusan pemikiran dari otak saya sendiri, sebab saya sendiri pernah being judgmental(semua manusia pernah jadi judgmental)dan selalu fikirkan pandangan orang lain terhadap apa yg nak saya lakukan. Entry ini memang ditujukan khas untuk diri saya sendiri. Minta maaf jika ada terkasar bahasa atau mengguris hati. Sekadar untuk renungan bersama. Semoga Allah merahmati kita semua dan membimbing kita ke arah jalan yang diredhai-Nya. Assalamualaikum, peace

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright 2010 Monolog Seorang Aku.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.