Saturday, June 22, 2013

Homesick

Perkataan famous ntk budak2 asrama
Hatta sekarang pun kadang2 aku still rasa homesick dok kat rumah sewa ni..pffft.

Adat la homesick, waktu tu aku baru 13 tahun. Selama ni x pernah berjauhan dari family, tiba-tiba kena campak ke asrama suruh dok ngan kawan-kawan yang x berapa nak besar.

Rasanya lama jugak aku homesick. Rasa cam x mampu nak teruskan hidup kat situ. Bila aku makan, automatic teringat makanan kat rumah masakan ibu, sebak dada ni menahan nangis. Kunyah nasi punya la seksa, sebak punya pasal. Pffft!!
Pastu, bila gi mandi, atmosphere dalam bilik mandi tu tiba-tiba membawa mood homesickku kembali. Dengan tak semena-mena muncul muzik latar dalam kepalaku, n aku pun melayan homesick. Nangis bajet cam dalam filem sedih cter hindustan, sambil air dari shower turun bersama air mata. =_=
Keluar keluar je, mata merah. pui!
Bila nak tidur pulak, siap flashback lagi kenangan-kenangan indah bersama family. Boleh pulak cam slow motion flashback tu. Wahaha, pastu nangis lagi sampai basah bantal tu. Tu la penangan homesick.

Seusai orientasi berikutnya, lol. Aku cepat-cepat cop public phone. Kitorang budak asrama mana boleh bawak hp. Lagipun waktu tu hp x berapa popular lagi di kalangan remaja..wahaha. Aku punya la simpan duit syiling pemberian ibuku. Berdebar aku call family kat rumah. Lepas puas melepaskan rindu kat abah n mama, hatiku berbunga campur sayu. Still homesick. Pastu aku bagi peluang kat budak-budak lain yg beratur belakang aku untuk melepaskan rasa homesick mereka juga. 

Tak lama lepas tu, aku dah makin boleh get along dengan roommates aku. Aku perasan yg si Ilani ni jenis banyak cakap budaknyer n ada gaya kepimpinan gitu. :3, aku pulak waktu tu tetibe teringat sajak waktu kem UPSR dulu, sajak untuk kasi motivasi n semangat kat budak-budak yg nak jawab UPSR. Aku memang ingat sajak tu waktu tu, terus gi tulis atas kertas, n aku ceritakan kat Ilani semua ritual n protokol kitorang waktu kem UPSR tu. Tiba-tiba, Ilani naik semangat untuk buat balik acara tersebut walaupun kitorang semua dah dapat 5A UPSR..=_=

Malam tu, gang roommates aku menjemput semua penghuni floor asrama tu yakni student form 1 MRSM Lenggong, untuk ke bilik kitorang. Penuh semua kat situ, penuh katil aku jadi tempat duduk, selagi ada space, selagi tu diorang duduk. Pastu....tup! Lampu bilik ditutup, and dengan poyonya keluar lagu nasyid nyanyian kumpulan "aiman" x silap aku..(ntah aku x ingat tapi ni kumpulan budak2 lagi)..

-Ibu~~~ mengalir air mataku~~~terbayang...wajahmu yang redup sayu~~

haaa..lagu tu lah, mesti pernah dengar kan. =_=..sedih kan lagu tu
Pastu si Ilani dengan lantang n emonya n penuh penghayatannya melantunkan sajak---

"Tanggal 1990 aku lahir ke dunia!!
Ayahku ..bla bla bla

aku dah x ingat tapi sajak tu macam nak sedarkan anak-anak yg betapa besar pengorbanan ibu bapa kita besarkan kita, n menjadi tanggungjawab kita ntok buat yg terbaik jugak..

Semua dalam bilik tu senyap je, Ilani je bersuara sorang-sorang melantunkan sajak beliau sambil diiringi lagu sayu bertajuk "ibu". Lepas habis je, aku gi bukak lampu bilik. Peerrrrghhhh!! Masing-masing muka merah n mata berair...menangis tersedu-sedan. Memang menjadi la event kitorang malam tu. Ada yg siap peluk-peluk lagi. Menangis giler-giler la. Aku tak tau knape waktu tu aku gi sengih. =_=

Tiba-tiba macam citer one litre of tears waktu babak budak2 kelas Aya berlari-lari kejar Aya yg nak pindah sekolah, semua budak-budak ni berlari turun dari hostel meluru ke public phone. Dramatik sungguh! errrrr...=_= (aku rasa bersalah btol bila fikir balik sekarang). Semua call family sambil nangis2. Mesti parents diorang fikir kenapa la anak aku elok-elok dok hostel nangis2 plak ni. Ada event motivasi apa plak la ni. 

And tak memasal aku mewujudkan n mencambahlan perasaan homesick pada mereka-mereka jua. Kesian. Tapi tu bukan niat asal aku n Ilani la. Sebenarnya aku sendiri pun x tau knape aku wat gitu. Bosan kot. Tapi yg pasti bukan untuk UPSR. 

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright 2010 Monolog Seorang Aku.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.