Sunday, June 16, 2013

SALAM, n selamat sejahtera~

Aku ni bukanla pelukis yg hebat2 cam ....-_-..serious aku pun x kenal nama2 pelukis yg famous, korang kenal?

Yang aku ada cuma minat dan passion n sedikit bakat semulajadi..ehem, sebab family belah mak aku pun selalu wat benda2 seni ni..-_-

So, aku just nak share karya aku yg x berapa nak karya sangat la kat sini..
start dari karya yang terawal sampai terlatest, I mean yang aku scan n capture je. Sebenarnya ada banyak lagi, cuma aku tak dapat nk capture semua masuk dalam laptop ni. So, aku boleh share yg ada dalam laptop je la. Enjoy~



OK, yang ni lukisan or sketch yang aku buat atas kertas A4 biasa je, directly guna artline marker n pen lukisan yang ada variable sizes tu. Aku sejak kecik memang x lukis guna pensil n jarang guna pemadam..ceee bukan nk bangga, tapi itu sebenarnya pelik n teknik yg cam salah je, tapi aku lebih selesa wat style n cara sendiri dari terikat ngan certain methods. N pompuan dalam gmbr ni bukan aku..-_-

Well, ni my 1st attempt untuk lukis potret kononnya tapi tak pernah belajar teknik melukis potret yang sebenar, tu yg still nampak kartun tu. Aku sebenarnya nak lukis gambar Nisyikido Ryo..=_=""..mungkin berjaya versi kartun, bukan potret


Lepas beli banyak pen lukisan yang ada banyak sizes, aku makin excited untuk melukis kartun sambil bermain menggunakan saiz pen yg berbeza2, n it's fun to see the results..pffft. Tapi lukisan aku masih lagi berorientasikan kartun dengan ciri-ciri anime jepun. Tu sebab aku otaku waktu sekolah dulu, n lukisan aku banyak dipengaruhi oleh anime. N aku cuba untuk wujudkan style sendiri n tak terlalu nampak anime sangat, tapi still nampak anime..=_=..nk wat camner



Well, masih lagi excited bermain dengan pen with variable sizes n x nk keluar dari zon selesa itu, so lukisan aku masih di level yg sama which is there are still cartoons with japanese anime influences. hmmph

Semua lukisan kat atas ni adalah lukisan yang aku buat waktu aku di matrik dulu n waktu first year di 'U'. Lepas tu, dah bertahun lamanya aku stop melukis, aku addicted to writing poems..-_-, ada la dalam 2 tahun cenggitu aku stop melukis.

Jeng jeng! Lepas tu, dengan tidak semena2, lepas 2 tahun berlalu, sorang rakan fb aku dari Filipina yang memang tau minat aku yg suka melukis ni mencabar kredibiliti aku untuk melukis kembali..-_-, poyo giler ayat. Dia seorang pelajar jurusan seni n lukisan dia not bad la bagi aku, n dia nk aku melukis balik n dia ada request aku untuk lukis gambar kat bawah ni. ;)


Bolt! Kenal? dah 2 tahun aku tak melukis, to be honest, tangan aku terketar-ketar waktu sketch ni, n ni first time aku skecth guna pensil instead of pen with variable sizes tu. -_-, tiba-tiba aku mempercayai pensil dan pemadam instead of pen. N lepas 2 tahun x lukis, tiba2 lukisan aku berbaur non-anime..wahahaha (sori ayat aku memang cam hampeh)


Merida n Angus. Lukisan ni aku lukis lepas tengok citer Brave. Aku sangat terkesan dengan watak Merida sampai aku nak abadikan dia dlm lukisan aku. N the good thing is lepas skecth guna pensil, aku jadi excited to play with pencils pulak...n another gud news is lukisan aku tak dipengaruhi anime jepun lagi. ^^, tapi..ni tiru la, i mean aku mulakan dengan meniru gambar merida, bolt, angus. Btw, aku tiru lukisan ni dengan meng-'pause' video movie citer Brave dalam laptop aku, n aku tiru..=_=


Eiffel tower ni satu2 nya sketching yang aku buat guna pen atas kertas nota aku di petang yg sunyi..-_-
N yg ni aku tiru dari keychain eiffel tower pemberian sahabatku. LOL, thanks for the reference object..-_-


OK, aku tak tahu ni watak apa, tapi kawan filipina aku tu sangat supportive dengan lukisan aku n dia sangat excited dapat tau yg aku melukis balik, so dia kasi lagi request untuk aku lukiskan dia benda ni.


Kenal tak ni siapa? Tahu tak citer Juvana? Ni la Botak, sorry kalau x sama. pffftt, disebabkan aku minat watak Botak ni, aku cuba lukis potret dia based on poster citer 'Karlos' dalam laptop aku. Aku lukis ni tanpa any references or proper techniques of drawing portrait. Seriously aku memang main hentam asal jadi. 


Diriku semakin galak melukis. =_=, lepas satu, satu lagi pencil sketching n kali ni aku saja mencabar diri sendiri untuk lukis landscape. Aku dengan xde kerjanya pegi duduk kat kerusi depan makmal, n aku start melukis dengan pemandangan makmal kat situ as reference view. First time aku lukis guna pembaris. =_=..nak bagi kemas punya pasal, aku siapkan ni dalam masa 4 jam. Lama n letih but puas! Ni la gambar depan makmal tepi jalan biawak, UMT. =_=V


Kemudian, aku akhirnya mengaku yang kartun bukanlah satu2 nya lukisan yg best untuk dinikmati. Banyak lagi yg boleh lukis. So, aku cuba cari tutorials untuk lukis potret di youtube and aku jumpa tutorials yg sngt simple yg boleh dipelajari oleh aku yg bukan student seni ni. =_=. maksud aku, yg tak perlukan banyak equipments. Just mechanical pencil, pemadam, n pengorek telinga yg kapas tu, n sketchbook. =_=

So, inilah hasil pembelajaran aku tu, pffffft



Aku mulakan dengan belajar buat sfera yg 3D, n inilah hasilnya


Lepas tu, aku start lukis potret2 tersebut, n inilah jua hasilnya...=)


                                                                           

   



                                       


Enough with portraits, aku rasa nak lukis kartun balik, tapi dengan gaya sendiri. Ada yg aku lukis guna pensil, ada jugak ngn pen, ada dengan dua2 sekali. Ada jugak kartun anime yg aku teringin untuk lukis balik their characters.weeee~

                                                
                                                                                 

                                                              
 

                                                   
 

                                                             
 

                                                   
 


N baru-baru ni aku jumpa lagi style lukisan yg jadikan aku giler! it's 3D!! aku baru beginner, tapi aku nk practice n practice sampai aku puas hati dengan hasilnya sebagaimana aku puas hati dengan hasil lukisan kartun aku or whatever. These artworks just the beginning, here, enjoy~





Well, I think we just need to keep doing what we love, what we like instead of running away from the fact that we actually love those things. Ignore what status we have, just keep doing and dreaming. No one can stop us because only we have that passion, not them. No matter what position we are in, nothing can erase or eliminate the burning passion that kept within us since born. Enjoy the thing u love! Love it, do it~























3 comments:

Fah said...

you know what.. you have same interest with me...really really same.. seriously!!!

mira said...

Khalis...can we be friend? I'm desperately looking for friend who have same interest with me..lol sorry if it sounds harsh to u..:)

Unknown said...

cantik walaupun lukis dengan pensil. :-)

Post a Comment

 

Copyright 2010 Monolog Seorang Aku.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.