Wednesday, March 21, 2012



Assalamualaikum, peace be upon you, =)

Tiba-tiba rasa nak menulis pasal my personal opinion on cinta. ;)

Mungkin aku ada sedikit berubah berbanding dulu, aku sedar sebab aku melalui fasa perubahan tu, tapi up to other people nak fikir apa pasal aku, tak kisah punyerr...hehe

Well, back to the topic, CINTA
Aku baru tersedar yang pandangan aku mengenai cinta berbeza berbanding dulu dan sekarang

Dulu, aku menilai cinta dari sudut pemikiran yang sempit, terbatas dan tak meluas.
Jujur la, dulu bila sebut CINTA, otak aku automatic akan refer pada pasangan kekasih or couple, percintaan remaja, sth like that. Dulu, bagi aku cinta itu layak untuk orang yang kita sayang je, tak lain tak bukan kekasih. Disebabkan rasa cinta pada kekasih hati tu, kita sanggup buat apa saja, dapat merubah apa saja, dan jadikan kita buta untuk membezakan realiti dan fantasi, dan kadang-kadang kita buta membezakan baik buruk. Kita tak berfikir panjang sebab matlamat kita hanyalah dia. Itu maksud cinta bagi aku, dulu.

Sekarang, aku rasa cinta tu luas maknanya. Aku sedar lepas aku cuba mencari cinta yang kekal dan tak akan mati, iaitu cinta kepada Allah. Cinta pada Tuhanku. Tapi, aku juga sedar yang untuk mendapatkan cinta Allah itu bukan senang. Tapi perasaan cinta pada Allah itu sungguh indah dan tak dapat nak digambarkan. Cinta kepada Allah mampu mewujudkan manifestasi cinta sesama manusia.
Bila aku cinta Allah, aku selalu akan cuba melakukan segala suruhan-Nya, meninggalkan tegahan-Nya.
Bila aku cinta Allah, aku cinta rasulullah.
Bila aku cinta Allah, aku cuba mengikut sunah rasul-Nya.
Bila aku cinta Allah, aku mula mencintai ibu bapaku. Sebab, aku nak buat perkara yang disukai Allah, iaitu berbuat baik pada ibu bapa.
Bila aku cinta Allah, aku mencintai sahabat-sahabatku dan aku cuba membawa mereka mengenali Allah andai aku mampu, aku masih mencuba.
Bila aku cinta Allah, aku sayangkan semua saudara-saudaraku, walau di mana mereka berada.
Bila aku cinta Allah, aku pasti akan mencintai seseorang yang sudah Allah ciptakan untukku, si dia yang sudah ditulis namanya untukku di luh mahfuz, dan aku pasti akan mencintai dia kerana cintanya kepada Allah.

Tanpa aku sedar, hatiku terbuka untuk semua yang berada di sekeliling aku kerana Allah. Indahnya cinta Allah, indahnya mencintai sesuatu hanya kerana Allah, aku harap rasa cinta ini tidak kan pernah pudar malah kian subur dalam mencari keredhaan dan rahmat Allah.

"Ya Allah, aku memohon cinta-Mu dan cinta orang yang mencintai-Mu, dan amalan yang menyampaikan aku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai dari diriku, keluargaku dan daripada air yang sejuk (ketika panas terik)." (HR al-Tirmizi)

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright 2010 Monolog Seorang Aku.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.