Sunday, March 18, 2012



Baru-baru ni aku rasa macam dalam dilemma,
hurm....pernah jugak terdetik dalam hati kenapa Allah takdirkan hidup aku macam ni, macam tu, kenapa tak macam ni, tak macam tu...Astaghfirullahal'azim
siapa aku sebagai hamba layak mempersoalkan ketentuan takdir Allah

Namun doa satu-satunya yang dapat mengubah takdir

Dah masuk tahun ketiga dan aku hampir nak graduate dah, kenapa tiba-tiba terfikir yang
"kenapa la aku ambik course ni dudlu? aku memang nak ke?"...
Tapi aku percaya mesti ada hikmah di sebalik tiap ketentuan Ilahi, pasti ada.
Cuma mungkin aku tak nampak hikmah tu, tapi aku percaya memang ada

Pernah terfikir nak berhenti je study course ni and ambik course lain
Course yang kena dengan jiwa aku, huhu
Tapi aku ada tanggungjawab, tak kan nak suka-suka hati je drop
Aku dah nekad, aku teruskan je dengan course ni sampai graduate, sikit je lagi, aku akan bertahan, moga Allah mempermudahkan aku.

Betullah yang manusia ni memang dicipta dengan sifat berkeluh kesah, ada saja yang tak kena, tak pernah nak bersyukur, aku diberi pelajaran pun dikira satu nikmat Allah yang tidak ternilai. Astaghfirullahal'azim. Kalau nak dihitung setiap nikmat kurniaan Allah ni tak mampu aku nak hitung, Astaghfirullah...:'/

"Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil kedekut); Apabila ia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah; Dan apabila ia beroleh kesenangan, ia sangat bakhil kedekut; Kecuali orang-orang yang mengerjakan sembahyang; Iaitu mereka yang tetap mengerjakan sembahyangnya" (Al-Ma'arij: 19-23)

Percayalah, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya, andai yang berlaku itu terasa berat untuk ditanggung, terimalah ia sebagai ujian dari-Nya, jangan pernah berputus asa dari rahmat Tuhan, sesungguhnya Allah bersama mereka yang sabar.

*Peringatan untuk diri aku sendiri, baru aku sedar betapa aku tidak bersyukur dengan nikmat kurniaan Ilahi, astaghfirullah..banyak lagi perlu diperbaiki dengan diri aku ni, malunya dengan Allah..:'/

0 comments:

Post a Comment

 

Copyright 2010 Monolog Seorang Aku.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.